Nová fotka „ kuřecí masíčko s rýží a zeleninkou“, další fotka ve spodním prádle v šatně jednoho fitness, kde si míchá svůj „vůbec nejlepšejší proteinový shake“. Není ani hodina pryč a už je tam další fotka z fitness u stroje s vyšpuleným zadečkem. Víme, co bylo k snídani, obědu, večeři, ke svačině, jaké má pití, jaké má oblíbené proteinové nápoje, jak se cítí či necítí, co jí trápí, Známe všechno její spodní prádlo a čím víc ukáže a čím víc vyšpulí zadeček, tím také o to více bude sdílení a „lajků“, že? Víme o tom, jak nás zbožňuje, jak je vše pozitivní a „božínkové“ či když to nefunguje, tak se můžeme těšit na srdcervoucí vyznání, co všechno ve svých letech prožila a co má za sebou.
Pak tu máme chlapce, základ je velice podobný, jen je třeba vypadat drsně i přesto, že cvičí 2 roky, potřebujeme vidět detaily jeho partií a pak samozřejmě všeho co jede, kde a jak u toho vypadá, protože rozhodně má co ukazovat a sdělovat všem. Pak se dozvídáme, že v pondělí jede prsa a břicho, v úterý záda a břicho, ve středu ruce atd. Dozvíme se také, jak dělá nějaký speciální cvik, pak si našel speciální stroj, vše ale především musí extra vypadat, to je přece to podstatné. Je také velmi důležité všechno mít vyfocené ze všech úhlů, protože z určitého úhlu to může vypadat lépe, a to může znamenat více „lajků“. Když už nic nefunguje, je zde ještě záchranné lano v podobě nějakého motivačního hesla či odvážnější ukázky svého těla, což u slečen funguje na 150%. Někdy si říkám, je to ještě oblast fitness nebo se dívám na nějaké foto z escort klubu? Ale na sdílení a „lajky“ to funguje skvěle, že?
Je samozřejmě skvělé mít naprosto vše zdokumentované, protože to všechno přece potřebujeme vědět. Každou hodinu, každý detail jídla a nového doplňku výživy. Potřebujeme vidět, že je nyní v šatně, pak na schodech, pak že si dává „spršku“ a má nové botičky a nakonec si znovu ochutná něco „super bomba dobroučkýho se samýma super úžasňoučkýma laskominama“. Pak se vše musí doplnit velkou řadou skvěle znějících hashtagů.
Ano, tak dnes v oblasti fitness fungují sociální média a to naštěstí řeším jen oblast fotek a selfie. Co je na tom špatné? Špatné na tom není asi nic, každý si může přece dělat co chce a já jsem možná spíše zase ten zlý, že to komentuju. V oblasti fitness jsem ale strávil již minimálně 25let, tedy každý, kdo má něco dlouho rád, měl by se vyjadřovat, k tomu, kde má co říci. Protože umění říci si své je dnes taky vzácnější než zlato. A tedy v čem vidím problém?
- Začněme nejdříve vědecky. Jak se ukázalo v jedné studii, ti kteří fotí a posílají své rutinní cvičení, jídlo a sami sebe na odiv na sítě, mohou mít psychickou poruchu. Studie dospěla k závěru, že lidé, kteří posílají hodně takových příspěvků, mohou trpět narcismem. Narcismus je definován jako nadměrný nebo erotický zájem o sebe a svůj fyzický vzhled.
- Nedávná studie na Brunelské univerzitě odhalila některé zajímavé závěry týkající se lidí, kteří dávají příspěvky v sociálních médiích o jejich fyzické kondici a cvičeních. Vědci zjistili, že lidé, kteří zveřejňují mnoho takových příspěvků týkajících se sami sebe, jejich stravy a tréninkového režimu či životního stylu, mohou skutečně trpět narcismem. Dle studie jsou tito lidé často nespokojení sami se sebou, jsou to lidé nešťastní, toužící po pozornosti druhých.
- Co sám vidím jako problém je to, že velký základ toho všeho je jen o zapůsobení na lidi. Takže se přemýšlí, co a jak vyfotit, jak se tvářit, co přesně napsat. S tím vším souvisí určité odosobnění. Tedy máme před sebou někoho, kdo se nám snaží ukazovat to, na co bychom měli dobře zareagovat. Jde tedy v prvé řadě o to zaujmout, což je dnes velmi rozšířené a je to velmi zlé co se týká informací.
- Tím se dostáváme k dalšímu souvislému bodu a to je stránka informační. U velké části těchto lidí či závodníků jde o to, že nám tím vším vůbec nic podstatného nesdělují. V samotném základě se nic nedozvíme kromě toho, že tohle a tohle ten člověk jí či dělá to či ono. Sami si ze všeho můžeme udělat různý závěr. Máme stovky těchto lidí a osobností, kteří mají velkou sledovanost jen díky takovým příspěvkům, ale popravdě, kde jsou nějaké dobré a zajímavé informace, myšlenky, názory, předávání zkušeností a znalostí? Ve velké většině vůbec nikde!
- Další bod souvisí se studiemi na začátku. Mnoho těchto lidí dělá vše jen na základě reakce, chtějí být obdivování, chtějí aby je měli ostatní rádi, tedy podle toho vše nastavují a zveřejňují. To však pak velmi často nemusí být vůbec spojeno s tím, co jsou skutečně oni samotní zač. To je tedy často velmi falešné. Baví Vás něco falešného či chcete něco skutečného? Já osobně mám rád život skutečný bez všeho úžasňoučkýho a pseudopozitivního, protože ve skutečném životě mnohdy spadnete na i zadek. Mám rád třeba životopisné filmy, kdy je vše skutečné, vidíme člověka se všemi jeho charakterovými rysy dobrými i zlými, se vším zlým i dobrým co udělal. Je to ale jeho skutečný život, není to falešné – je to upřímné! To je to, co skutečně motivuje!
- Tím se dostáváme k poslednímu jednoduchému bodu. V mém mládí jsme chodili do posiloven a fitness center a mobily jsme ani neměli, ale co nám nechybělo, byla právě ta motivace. Žili jsme tím a neměli jsme čas na hlouposti. Chtěli jsme opravdové výsledky a neumím si představit, že bych celou hodinu cvičení přemýšlel, kde se jak a kde u čeho vyfotím. Jestli jste skutečně ponořeni do toho, co děláte a skutečně chcete výsledky, pak na takové blbosti vážně nemáte čas.
Aby mě nikdo špatně nepochopil, nemám v základě nic proti tomu něco vyfotit či i si udělat selfie. Vadí mi ale ta častá bezduchost, informační vyprázdněnost a falešnost, která tomu všemu vládne. Narcismus s tím určitě úzce souvisí. Celá oblast fitness je tím vším velmi nakažená. Zkuste to sami změnit.
Chápu, že chcete na sebe upozornit, chcete si dělat reklamu, ale zkuste o tom více přemýšlet. Za prvé buďte sami sebou, ať je příspěvek takový či makový, buďte to vy, nedělejte něco jen proto, abyste z toho vždy získali maximum „lajků“, aby to byl pro vás vždy jen pouhý marketing. Nedělejte vše jen pro to, že „ musíte zaujmout“.
Za druhé, zkuste předávat něco, co skutečně stojí za to zveřejnit, tedy má to myšlenku, má to informace, které dle vás za to stojí. Naučte se lidi něco učit, předat jim nějaké své znalosti či zkušenosti, které by je někam posunuli. To beru jako pozitivum sociálních médií. Jestli to ale nemáte, pak je lepší nic nezveřejňovat než házet každou hodinu hloupost za každou cenu. Dnešní doba je naplněná prázdnými myšlenkami a pouhým sdílením, ničím vlastním a osobním. Nikdo nechce nic tvořit, protože sám nic neumí, nic nedokázal, má mnohdy problém sám se sebou a tak mnohdy hledá zájem za každou cenu. Nebuďte stejní, dělejme svět lepší, skutečný! Nebuďte jen herci s publikem!
(Martin Snášel©coretraining.cz 2017)